Menu

Content

Breadcrumb

Årets pris for nett og sosiale medier 2019 - Stoke City

ÅRETS PRIS FOR

NETT & SOSIALE MEDIER

Av Karl Yngvar Øvensen

- STADIG FORNYELSE

Årets pris for nett og sosiale medier går til Stoke City Supporters Branch Norway. Leder Runar Kvernen mottar prisen med stor entusiasme, men er også litt overrasket, siden det bare er to år siden sist Potters Norway fikk samme pris.

Styreleder Kvernen berømmer det sterke kollektivet i Stokes norske supporterklubb, der det var 710 betalende medlemmer ved utgangen av 2018. – Etter omstruktureringen av supporterklubbens arbeid i 2010 og 2017 har langt flere supportere blitt aktive i klubben, og de mange oppgavene blir nå fordelt på flere hender.

- Vi legger vekt på at både nett- og Facebook-sida skal inneholde mye egenprodusert stoff. Dessuten skal utformingen være slik at det er lett å finne fram. Våre ulike kanaler skal være relevante for medlemmene våre, understreker styreleder Runar Kvernen, som selv er ansvarlig for å drifte Facebook-sida sammen med kona Tone Minerva Kvernen.

Runar Kvernen har stått i bresjen for Stoke Norway siden 2010. Da ble den første omstruktureringen foretatt, og den nye internettsida kom i 2011, etter at de siden tidlig på 2000-tallet bare hadde drevet ei blogg-side. – Vi har et samarbeidsfirma i Trondheim som hjelper oss med publiseringsløsninger, forteller Kvernen, og opplyser at sida skal videreutvikles igjen i løpet av sommeren.

- Medlemsbladet Potters News gis ut på papir fire ganger i året, og redaktør er Kjell Bakken. Potters News er mer fanzine-preget og tar for seg saker med lengre varighet. Websida driftes av Svein Moen og Kristin Henriksen, «de to på Grønland», og der fokuseres det på klubbens daglige drift, med medlemsturinfo, polls, spørreundersøkelser og forumdiskusjoner i tillegg. Facebook-sida er der vi legger ut mest stoff. Heldigvis er vi mange som bidrar. Vi planlegger hva som skal legges ut når og gjennom hvilke kanaler. Disse skissene gjør arbeidet lettere, forteller Runar Kvernen.

Stoke City endte på en skuffende sekstendeplass i Championship sesongen 2018/2019, men når det gjelder hvordan man drifter en supporterklubb, stiller Stoke Norway i Premier League.

VURDERINGENE:

STOKE CITY

Hjemmesiden stoke.no på Internett oppdateres nesten daglig i løpet av sesongen. Layouten er oversiktlig og med alle de lenkene som en Stoke City-supporter måtte begjære. Facebook-siden er svært aktiv og informativ. Årets vinner.

ALDERSHOT TOWN

Aldershot har driftet en meget smakfull norsk hjemmeside på Internett siden februar 2019, og den oppdateres jevnlig, til tross for den engelske klubbens tilværelse i National League (femte nivå). Facebook-siden til den norske supporterklubben har 43 medlemmer og har blitt drevet siden 2008, men den er lukket for utenforstående.

TOTTENHAMS VENNER

Spurs Norway driver en meget profesjonell hjemmeside på Internett, og den oppdateres omtrent daglig. Tottenhams Venner er dessuten svært aktive på Facebook og Twitter.

BOLTON WANDERERS SUPPORTERS CLUB NORWAY

Trotters Norway har en meget fin og oversiktlig hjemmeside på nettet, mens Facebook-sida deres er lukket for utenforstående.

Årets jury: Karl Yngvar Øvensen og Tor Sandø

I sin bedømmelse har juryen lagt vekt på:

* Egenprodusert innhold

* Utseende/design/layout

* Brukervennlighet og informasjonsflyt

* Skriveferdigheter

* Nettsidens kvalitet i forhold til klubbens tilgjengelige ressurser